Pages

Sponsors

Monday, March 14, 2011

DIARI PUJANGGA SEPI- BAB 1 ~Kenapa aku hidup ..dan kenapa hidup ini...dan hidup ini kenapa...apakah hidup ini...bagaimana jika tiada hidup...bagaimana hidup...hidup yg bagaimana....!!!!!!!!!!!!!!!!!!~

 sepuluh minit lagi azan subuh....matanya walaupun letih dan tidak bermaya tetapi masih bentangan tilam dan batal tidur yg 2 biiji itu serta ehemmm ( bantal busuk kesayangan) tidak rasa ingin di gapai...kisah petang tadi membuatkan dia merenung jauh semula kebelakang...suatu kamus hidup yang telah lama dia buang jauh kini diselaknya satu persatu tanpa sengaja...kamus hidup yg telah lama menjadi kenangan itu membuatkan dia seakan bangkit dari sedar. bukanlah sebuah buku yang di tatapnya..tetapi hanya memori lalu yg tanpa sengaja singah membuka pintu ingatannya pada suatu ketika dahulu, saat remajanya, saat di mula mahu melangkah ke alam yg dia tidak pernah akan jangka jadi begini. Menyesal? tidak dia tidak pernah menyesal, tetapi mungkin rasa marah,juga benci yang di kemuncakkan dengan rasa terkilan membuatkan dia tertanya-tanya. Berbagai bagai persolan datang menerjah saat dia melentur lesu di kerusi kecil yang sesekali berbunyi (kriuk..kriuk )  apabila tubuhnya bergerak. di hadapan komputer yang menjadi penemannya setiap mata sang punjangga termenung jauh...kepalanya bersadar di hujung kerusi.. dada syiling yg kosong di langutkan pandangannya, tiada apa disitu cuma sehamparan konkrit berwarna putih seakan kelabu ditatapnya tanpa jemu, kadang kala matanya di pejamkan seolah-oleh kusyuk menghayati sesuatu. Sudah lama berada dalam pandangan gelap dia buka kembali matanya buntang. berkali-kali sang pujangga demikian, bersilih ganti.

"Allahuakbar Allahuakbar.........."

Suara azan dari corong pembesar suara yang terletak tidak jauh dari tempat dia, ibu , ayah dan adiknya berlindung dari hujan dan panas itu mengejutkan akal fikirnya yang lama tenggelam hampir hanyut itu. Nafasnya berbunyi kencang, sang pungga mebetulkan duduknya di kerusi itu, pandangannya di alihkan kiri dan kanan seperti mencari sesuatu...dia membongkokkan badan ke hadapan menggapai jam tangan di hujung penjuru meja komputer.

" dah 6.30 rupanya...husshhhh...tak sedar aku....baik aku mandi bersiap2 dan solat,, lambat nanti aku pergi kerja mampus aku...nasib baik kau tak terdur tadi...kalau tidak jenuh,,,,,,," dia menguap dan mulutnya menguam besar kerana semalam sang pujangga tidak tidur... setelah bangkit dari kerusi, tuala mandi yang tersidai di almari di sentapnya lalu terus meluru ke bilik air........( akan bersambung lagi....tungguuuu)

HARIS INDERA
Sungai Buloh, Selangor
Copyright © Reserved
MAC 2011

2 comments:

eyeyou said...

aiseyyy...sikit sgt mukadimahnya..

HARIS INDERA said...

hehehee...tunggu...coming soon.....